Приредио и превео Миљан Радоњић

Породичне фирме: „Успех и породични концепт иду руку под руку“, наводе најновија истраживања

 

Упркос најтежој економској кризи коју памтимо, чини се да породичне фирме не само да опстају, већ су у процвату, судећи по истраживању које су спровеле адвокатска компанија „Вејл, Возбро и Визардз“ и Универзитет Вест оф Ингланд (УВИ).

Њихов недавно објављен извештај о Националним породичним фирмама из 2011-е указује на то да су се породичне фирме показале довољно способним да преживе ову кредитну кризу, те да су показале да су финансијска еластичност и посвећеност будућности одлике породичних фирми.

Порука коју нам породичне фирме упућују је да је им је перспектива сјајна; јер је чак 50% њих заправо успело да увећају и сопствени удео у тржишту као и профитабилност у ова тешка економска времена. Ово се заснива на њиховом израженом запажању да се конкуренција бори за опстанак. У овој борби за опстанак, у којој само најјачи опстају, породичне фирме се одлучно боре.

Од 233 породичне фирме које су се одазвале овом истраживању, преко половине љих није показало забринутост у вези са подизањем кредита или доступношћу фондова у време када се друге фирме, чини се, муче са кредитирањем или приливом готовине.

За вас који радите или поседујете породичну фирму, ово можда и неће представљати изненађење. Породичне фирме су углавном усресређене на дуготрајност и опстанак за будуће генерације, те се фокусирају на поновно инвестирање профита и мале кредите. То је за резултат имало да су оне углавном биле добро опремљене да опстану у време банкарске кризе и рецесије, што се и види у резултатима овог истраживања.

Др Лорна Колинс са УВИ каже следеће: „ Породичне фирме су оберучке уграбиле прилику да се домогну светског тржишта, те преко 30% њих послује на међународном тржишту. Ово побија чувену заблуду да су породичне фирме мале, изоловане и усресређене на локална тржишта. Напротив, породичне фирме су, како показује ово истраживање, показале да имају способност да дугорочно планирају, те да су финансијски спремне и јаки играчи на данашњем светском тржишту.“

Како се објашњава њихов успех и изузетан учинак на тржишту? Николас Смит, партнер и директор породичне фирме „Вејл, Возбро и Визардз“, указује на то да тзв. „породични концепт“ објашњава њихов успех. Под тим он подразумева оне јединствене особине које породичне фирме показују.

Позитиван утицај породице у пословању се нарочито истиче у резултатима овог истраживања. Као примаран циљ породичне фирме, 58% испитаника наводи да се омогући хлеб на столу најужој породици. Међутим, преко 30% њих је навело неки од чисто породичних циљева, као што је стварање завештања за будуће генерације (15%). Николас верује да су снага и дубина визије оно што породичним фирмама даје предност над конкуренцијом, а то никада није било очигледније него у ова тешка економска времена.

Николас Смит наводи да: „ Породичне фирме имају одређену снагу и дубину визије који превазилазе непосредно стварање капитала. Садашње генерације имају и дужност чувара, што им даје разлог да се не брину само за сопствене потребе и сопствено очување.  То им даје повода да заштите профит за будуће генерације, а ја верујем да то делује као финансијски амортизер који је потребан да би се преживела ова рецесија и надиграла конкуренција.“

Породични концепт је видљив и у процесу доношења одлука везаних за пословање породичних фирми. Одговори 60% испитаника показују да су, приликом доношења пословних одлука, породични разлози били битнији, једнако битни или су се значајно узимали у обзир, зависно од природе дате одлуке. Само 37% њих је рекло да су пословни разлози увек били на првом месту. То је оно што породичне фирме јасно издваја од сектора непородичних фирми.

Како Николас Смит каже: „ Јасно је да породичне фирме различито размишљају и имају различиту стратегију у односу на конкуренцију. Чини ми се да ова холистичка природа доношења одлука, када се споји са једном снагом визије, даје неку јачу, уравнотеженију основу за доношење одлука, те да помаже да се објасни зашто су се породичне фирме показале способним да преживе ову кредитну кризу.“

Породичне фирме су такође показале један висок ниво флексибилности приликом доношења одлука. Упитани где они и остали чланови породице доносе пословне одлуке, 28% испитаника је навело да о томе расправљају код куће, а њих 24% је рекло да о томе расправљају кад год и где год успеју да се састану. Ови резултати истраживања указују на једну флуидност, флексибилност и посвећеност који се ретко могу видети у осталим фирмама.

Како Николас Смит наводи: „Ова веза између породичног концепта и управљања подстиче бројна запањујућа питања у вези са унутрашњим функционисањем породичних фирми. Чини се да та заједничка визија и породичне вредности, заједно са дугорочном свешћу о томе како остали чланови породице „дишу“, омогућавају да породице инстинктивно знају шта остали чланови породице мисле, те да су способни да комуницирају једни са другима ефективно и ефикасно. Ово им несумљиво даје одређену предност када треба да се брзо делује.“

И док су неформалност и флексибилност два позитивна фактора, званично управљање несумљиво игра кључну улогу. Све велике породичне фирме су изјавиле да имају јасно постављену званичну управљачку структуру. Управљачке структуре, попут управа, породичних савета и скупштина, кључне су, како за то да породичним фирмама обезбеде одговарајући ниво управљања да би им омогућило ефективно пословање, као и за то да осигурају да линије комуникације буду и остану отворене. Ово истраживање је открило да у 64% случајева породичне фирме очекују да наредна генерација преузме посао, а 50% од овог броја је навело да је недостатак наследника и/или обуке и квалификација оно што је препрека да се фирма наследи.

Николас Смит још наводи да: „ По нашем искуству, укључивање у процес постављања управе може помоћи породици да разговара и реши неспоразуме у вези са наслеђивањем и власништвом. Тако ће породичне фирме засигурно бити у стању да планирају наслеђивање и да то уграде у планове везане за фирму и породицу. Сувише мали број породичних фирми се упушта у активно постављање одговарајуће управе и планирање наслеђивања, што пречесто наноси штету будућности ових фирми, али и породичним односима.

Ово истраживање ми је појаснило колико заправо породичне фирме имају да понуде пословном свету, самим породицама и привреди Велике Британије. Подстакли бисмо породичне фирме да што је раније могуће размишљају о наслеђивању и управи. Никада није прерано размишљати о овоме, чиме би се осигурала будућност породице за наредне генерације.“

Текст омогућио Универзитет Вест оф Ингланд

(превод текста чланка који се налази на интернет адреси: http://www.physorg.com/news/2011-07-family-businesses-success-familiness.html

Advertisements

About LillyT

:))) Rođena između hipi pokreta i panka; odrasla u socijalizmu zastićena od vremena i prostora. Bila i ostala buntovnik i isterivač "djavola" ničim izazvana. Jos se nije umorila od svog životnog puta hodanja po žici, što joj je bilo i ostalo pretežno zanimanje u večnom opiranju pokusajima drustva da je oblikuje

4 responses »

  1. […] Породичне фирме: Успех je породични концепт […]

    Sviđa mi se

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s