Edward Snowden: Pismo sa ruskog aerodroma organizavcijama za ljudska prava

priredila: Ljiljana Tatic

Edvard Džozef Snovden dostavio je izjavu organizacijama za ljudska prava i pojedincima na aerodromu Šeremetjevo u 5pm moskovskom vremenu u petak 12. jula 2013.  Sastanak je trajao 45 minuta. Organizacije za ljudska prava, ukljucujuci Amnesty International, Human Rights Watch su nakon toga imali priliku da postavljaju pitanja Snowdenu. Predstavnik Hjuman rajts voča je rekla da koristi ovu priliku da kaže gospodinu SNOVDENU da je na putu do aerodroma dobila poziv od američkog ambasadora u Rusiji, koji je zamolio da prenesu  Snoudenu poruku da Vlada SAD ne kategoriše g Snovdena kao tzv. uzbunjivača nego  da je on prekršio zakon SAD. Time je potvrdjeno da postoji krivicno delo i progon kojem je on izlozen od strane Vlade SAD-a te da ima pravo da traži i prihvati azil. Levo od gospodina Snovden je Sara Harison, pravni savetnik u ovoj stvari koja radi za Vikiliks asa desne strane gospodina SNOVDEN je prevodilac.

U nastavku teksta sledi transkript  Snovdenove izjave, date u 5pm moskovskom vremenu, u petak 12. jula 2013. (Transkript korigovana za isporuku)

Zdravo. Moje ime je Ed Snovden. Pre nešto više od mesec dana, imao sam porodicu, dom u raju, živeo u velikoj udobnosti. Ja sam takodje imao mogućnost da bez ikakvog naloga ili odobrenja, preuzmem i čitam sve vaše komunikacije. Bilo čije komunikacije u svakom trenutku!! To je moć koja moze ljudima da promeni sudbinu.

To je takođe ozbiljno kršenje zakona,  4. i 5. Amandmana  Ustava moje zemlje, člana 12 Univerzalne deklaracije o ljudskim pravima, kao i brojnih pravilnika i ugovora koji takodje zabranjuju takve sisteme masovnog, pervazivnog nadzora. Iako Ustav SAD obeležava ove programe kao ilegalne, moja vlada tvrdi da postoje tajne sudske odluke, koje  svetu nisu dozvoljene da vidi, a koje nekako legitimišu ove ilegalne aferu. Ova tumačenja jednostavno devalviraju najosnovniji pojam pravde – that it must be seen to be done. .. Nemoralno ne može postati moralno korišćenjem tajnog zakona.

Verujem u principe deklarisane u Nirnbergu 1945:

„Pojedinci imaju međunarodne obaveze koje nadilaze nacionalne obaveze poslušnosti. Stoga pojedini građani imaju obavezu da krše domaće zakone da bi sprečili da se dese zločini protiv mira i čovečnosti “

Shodno tome, uradio sam ono što sam verovao u pravu i počeo sam kampanju da ispravim ove zloupotrebe. Ja nisam tražio da se obogatim. Ja nisam tražio da prodam američku tajnu. Nisam partner sa bilo koje strane vlade da garantuje moju bezbednost. Umesto toga, ja sam ono što sam znao izneo u javnost, tako da o tome što moze da utiče na sve nas može da se raspravlja na svetlu dana, i pitao sam svet za pravdu.

Ta moralna odluka da kažem javnosti o špijuniranju koje utiče na sve nas , skupo placam ali to je bilo ispravno da se uradi, a ja ne kajem se.

Od tog trenutka, vlada i obaveštajne službi Sjedinjenih Američkih Država su pokušali da napravi od mene primer upozorenja svim drugima koji bi postupili kao ja. Ja sam ostao bez državljanstva i progonjan sam za moj akt političkog izražavanja. Vlada Sjedinjenih Država mi je stavljen na no-fly listu. To je zahtevalo Hong Kongu me vrate van okvira svojih zakona, direktno kršenje principa non-refoulement – prava naroda. Ona je zapretila sankcijama zemljama koje bi ustanu za svoja ljudska prava i UN sistema azila. Čak je preduzela korak bez presedana i naredio vojne saveznike da prizemlji Latinskoj Americi predsednikov avion u potrazi za politički izbeglica. Ove opasne eskalacije predstavljaju pretnju ne samo za dostojanstvo Latinske Amerike, ali sa osnovnim pravima dele svakog čoveka, svakog naroda, da žive slobodno od progona, i da traže i uživaju azil.

Ipak, iako suočene  ovom istorijski nesrazmernom agresijom, zemlje širom sveta su mi ponudile podršku i azil. Ovi narodi, uključujući i Rusiju, Venecueli, Boliviju, Ekvador i Nikaragvu, imaju moju zahvalnost i poštovanje šjer su prve ustale protiv kršenja ljudskih prava koje sprovode moćni a ne nemoćni. Odbijanjem da kompromituju svoje principe uprkos zastrašivanju od strane SAD-a, oni su zaslužili poštovanje celog sveta. Namera mi je da putujem u svaku od ovih zemalja da prenesem svoju ličnu zahvalnost tim narodima i liderima.

Ja sam danas objavio formalno prihvatanje svih ponuda podrške ili azila koji su za mene produženi i sve one koje mogu biti ponuđeni u budućnosti. Sa, na primer, dobijanjem azila koji mi je dao Venecuelanski predsednik Maduro,  moj status Azilanta je sada formalan i nijedna država nema osnova po kojima bi mi ograničila ili ometala to moje pravo da koristim odobreni azil. Kao što smo videli, međutim, neke vlade u zemljama Zapadne Evrope i Severne Amerike su pokazali spremnost da budu van zakona, a to ponašanje je još uvek prisutno. Ova PROTIVPRAVNA pretnja onemogućava  me da otputujem u Latinsku Ameriku i uživam odobreni Azil koji je u skladu sa našim zajedničkim pravima.

Ova spremnost moćnih država da deluju van zakona predstavlja pretnju za sve nas, i ne sme se dozvoliti da u tome uspeju. Prema tome, ja vas molim za pomoć u traženju garancija za siguran prolaz  od relevantnih naroda u obezbeđivanju mog putovanja u Latinsku Ameriku, kao i odobrenja azila u Rusiji sve do trenutka kada ove države  pristupi zakonskom delovanju  dozvole moje legalno  putovanje. Ja ću biti moj zahtev za azil Rusiji podneti danas i nadam se da će biti pozitivno prihvaćen.

Ukoliko imate pitanja, ja ću odgovoriti koliko mogu.

Hvala.

Pogledajte i video u kome „uzbunjivac“ insajder govori kako NSA ucenjuje i Obamu

About LillyT

:))) Rođena između hipi pokreta i panka; odrasla u socijalizmu zastićena od vremena i prostora. Bila i ostala buntovnik i isterivač "djavola" ničim izazvana. Jos se nije umorila od svog životnog puta hodanja po žici, što joj je bilo i ostalo pretežno zanimanje u večnom opiranju pokusajima drustva da je oblikuje

One response »

  1. Anonimni kaže:

    Skidam kapu covjeku, svaka mu cast. Svi mi koji citamo izmedju redova, a i razumijemo dogadjaje u svijetu, pa predpostavljamo odakle svi nemili vjetrovi duvaju, smo odusevljeni kada od nekoga stigne potvrda o tome. Da sam neko u nasoj zemlji i ja bih mu ponudila azil.

    Sviđa mi se

Ostavite odgovor

